‘Maatwerk voor onze cliënten? Dan willen wij dat ook voor onze medewerkers.’ Voor Marleen draait elke werkdag om ontwikkeling. Als manager Leren & Ontwikkeling stimuleert zij de medewerkers van de Zorggroep om nieuwe initiatieven te ontdekken en te delen. Wij spraken Marleen over de kansen en mogelijkheden binnen onze organisatie: ‘Welke kant je ook op gaat, er zijn altijd doorgroeimogelijkheden’.

Binnen de Zorggroep staat de ontwikkeling van medewerkers hoog op de agenda. Waarom is dit zo belangrijk?
Onze medewerkers willen hun vak altijd zo goed mogelijk uitoefenen. Het volgen van de ontwikkelingen binnen hun vakgebied en binnen de sector, doen zij ten behoeve van onze cliënten. Aan mij de taak om mijn collega’s daarin goed te faciliteren. Ik zorg dat iedereen de juiste vaardigheden heeft om de beste zorg te leveren. Zodat iedereen het gevoel heeft dat zij met iets goed bezig zijn. Iedere dag weer.’

Welke ontwikkelingsmogelijkheden bieden jullie aan?
Uiteraard bieden wij iedereen de scholing die zij vanwege wet- en regelgeving nodig hebben aan. Verder is het vooral maatwerk. Soms is een workshop voldoende, soms heeft een collega behoefte aan meerdaagse training maar het kan ook een extra teamoverleg zijn over nieuwe werkwijzen of benodigde vaardigheden. Binnen de Zorggroep heeft iedere locatie zijn eigen cultuur en omgangsvormen. Dat is leuk en dat mag ook. Het is eigenlijk ook de beste manier om nieuwe dingen te leren. Onze cliënten brengen hun eigen gewoontes en kennis mee, dat doen onze medewerkers ook. Door deze diversiteit zijn wij in staat om van elkaar leren.’

Dat is eigenlijk ook een vorm van opleiding…
Absoluut, daar kan geen workshop of cursus tegenop! Waarom werkt iets in dit team in deze regio wel maar in het team van een andere regio niet? Dat vind ik fascinerend om uit te zoeken. Een standaard cursus inkopen en die bij iedere regio inzetten heeft helemaal geen effect. De mooiste manier van leren is van elkaar leren. Wanneer medewerkers kennis blijven delen en ervaringen uit blijven wisselen, dan werkt ons ontwikkelingsprogramma goed.’

Afwijken van ‘standaard’ en ‘het algemene’. Is dat wat jullie bedoelen met lef tonen?
Wij bieden maatwerk aan onze cliënten en dat wil ik ook voor de medewerkers. Ik vind het belangrijk dat een medewerker het vertrouwen heeft dat hij of zij hier zijn of haar werk goed kan doen. Als je dat vertrouwen hebt, zit je goed in je vel en kan je veel meer mooie dingen verrichten dan wat je in de basis qua zorg al levert. Daarom omarm ik nieuwe initiatieven. Medewerkers mogen mij altijd attenderen op nieuwe vaardigheden, trainingen en workshops. Graag zelfs! Ik kijk of het mogelijk is en vooral of het aansluit bij onze cliënten. Zij moeten er uiteindelijk beter van worden.’

Wat maakt ouderenzorg bijzonder voor jou?
De cliënt staat altijd op nummer één. Dat vind ik mooi aan de ouderenzorg. De mensen die hier werken kiezen heel bewust voor deze doelgroep en de manier waarop ze hier mee omgaan is dan ook bijzonder. Ik ontmoet regelmatig medewerkers die een extra stap zetten, omdat zij mee willen denken over de toekomst. Ze doen het voor het welzijn van de cliënten. Ik vind het knap als je op die manier in je werk kunt staan.’

Iedereen heeft hetzelfde doel voor ogen…
… en dat betekent veel voor onze medewerkers. De zorg is niet meer wat het 5, 10 of 20 jaar geleden was. Welke kant je ook op gaat, er zijn altijd groeimogelijkheden. In de zorg voor onze cliënten en in de zorg voor onszelf. Onze medewerkers krijgen bij de Zorggroep de mogelijkheid om zelfstandig hun functie in te vullen. Je mag hier veel en als je wil, liggen de kansen hier voor het oprapen. Zolang de basis maar klopt. Je volgende vraag is vast wat die basis dan is he?’

Inderdaad. Kan je ‘de basis’ uitleggen?
Je moet met de juiste intentie de werkdag beginnen en het beste voor hebben met de cliënten die je die dag ziet. Ik denk dat dat de basis is die ik bij mijn collega’s terugzie. Door ontwikkeling kunnen wij, maar vooral jijzelf het verschil maken. Blijf daarom vooral kritisch. Op jezelf en op je werkomgeving. Als mensen zeggen dat ze alles al kunnen, dan denk ik dat het tijd is om te gaan. Uitgeleerd zijn bestaat in mijn beleving niet. Het is altijd heerlijk om jezelf te blijven ontwikkelen, blijf dat vooral doen.’

Tot slot, als je werken bij de Zorggroep in één woord mag omschrijven, welk woord kies je dan?
De mensen hier om je heen maken je heel bewust van het feit hoe snel een leven kan gaan. Ik hoop dat ik ook oud mag worden en dat iemand dan ook op zo’n respectvolle manier met mij omgaat. Als ik dat in één woord vat, dan kom ik op waardevol.’