Ik gun iedereen deze manier van met elkaar omgaan

“De sfeer in de Zorggroep is open en veilig, je mag fouten maken en krijgt mogelijkheden om je te ontwikkelen. Ik ben blij dat ik hier werk!'

Thuiszorgverpleegkundige Marleen Waterham is vooral te spreken over de leergang dienend-leiderschap die ze onlangs afsloot. Wat maakt haar zo enthousiast?

Marleen: “Toen ik hoorde dat iedere Zorggroeper kon meedoen aan het traject dienend-leiderschap, was ik meteen nieuwsgierig. In eerste instantie dacht ik dat dit voornamelijk voor managers bedoeld was, maar dat bleek niet zo te zijn. Ik greep deze kans met beide handen aan. Dit onderwerp voelt als een tweede natuur voor mij. Met mijn achtergrond als psychiatrisch verpleegkundige ben ik altijd gefascineerd geweest door menselijke communicatie, wat er achter de woorden schuilgaat en het welzijn van anderen. Daarnaast verdiep ik me in socratische gespreksvoering en heb ik een sterke interesse in spiritualiteit en zelfontwikkeling.”

Dienend-leiderschap trekt Marleen aan omdat het niet alleen haar persoonlijke groei stimuleert, maar ook die van anderen. “Je leert kritisch te kijken naar wat goed is voor jezelf, anderen en het grotere geheel. Dit heeft zowel invloed op mijn werk als mijn privéleven. Een ander aspect is het stellen van doordachte vragen die anderen aanzetten tot nadenken. Daarnaast luister je oprechter naar de antwoorden, zonder direct een oordeel te vellen of meteen advies te geven.”
Het stellen van grenzen is ook een kenmerk van dienend-leiderschap. “Best ingewikkeld”, erkent Marleen, “aangezien ik van nature geneigd ben om anderen te plezieren.” Maar ik besefte dat dit niet gezond is voor niemand. Het is niet altijd eenvoudig om ruimte in te nemen en verantwoordelijkheid te nemen, maar ik doe dit nu bewuster. Hoewel het nog steeds uitdagend is, brengt het me veel voldoening. Ik benut mijn potentieel beter en blijf trouwer aan mezelf. Ook durf ik nu vaker op een respectvolle manier te zeggen wat er gezegd moet worden.”

Werken vanuit dienend-leiderschap kan de cliënt veel brengen, vindt Marleen. Een recent voorbeeld: “Een cliënt die Beeldzorg krijgt, wilde graag zelf haar medicatie ’s ochtends regelen en uitslapen zonder verstoring. We pasten haar insulinetijd aan en met behulp van Medido kon dit zorgmoment worden geschrapt. Deze client is hier zo blij mee omdat ze weer een stukje eigen regie heeft terug kunnen nemen. Voor mij is dit een mooi voorbeeld van dienend-leiderschap.”

Ook in haar werkzaamheden voor het bedrijfsopvangteam staat dienend-leiderschap centraal. Hierbij draait het om het bieden van liefdevolle emotionele steun aan collega’s die nare ervaringen hebben gehad op de werkplek, waardoor zij zich gehoord en gesteund voelen en er ruimte ontstaat voor groei en herstel. Marleen: “Ik moedig al mijn collega’s aan om deel te nemen aan de leergang dienend-leiderschap. De complexiteit van de zorg voor onze cliënten neemt toe en de druk op de zorg stijgt. Deze leergang bevordert persoonlijke groei, waardoor we beter kunnen inspelen op deze uitdagingen en de manier waarop we samenwerken en floreren in onze Zorggroep kunnen verrijken.”